Blogger

May 8, 2012

Udang masak merah!

Today entry is I like to share what I’m cooking. Nak try juga la masak lauk advance kan. Haha! Sekali sekala bukan selalu. Nak try je, tapi try try tu sedap juga tau. Haha!! Puji masakan sendiri la. Siapa la nak puji masakan kan kalau bukan kita sendiri. Ahaks!

Resepi asalnya macam ni:-

=======================================
UDANG MASAK MERAH
Bahan-bahan:-
1 kg udang (digoreng separuh masak)
2-3 sb cili kering kisar
5 biji bawang merah (dikisar)
2 ulas bawang putih (dikisar)
1 inci halia (dikisar)
1/2 inci lengkuas (dikisar)
1 batang serai (dikisar)
1 batang serai (diketuk)
3 sb sos cili
1 sb sos tomato
1 sudu makanKicap manis
1 sb sos tiram
garam dan gula secukupnya
minyak utk menggoreng dan menumis
1 biji cili merah dihiris dan 1 biji tomato dipotong 4.
air
=======================================

Tapi resepi tu saya tak ikut semua la. Pandai-pandai saya la macam mana nak sedapkan. Ikut cita rasa sendiri. Haha! Kadang-kadang ada resepi pun tak boleh harap sangat sebab kalau bahan tak cukup macam mana nak follow resepi tu kan. Hehe. So I decide to try it and cook by my own way. Haha!

Cara-cara nak masak tu saya malas la nak share. Haha! Sebab masakan yang saya cuba tadi tu saya tak ingat macam mana dah caranya. Masak-masak, simpan-simpan, campur-campur dah siap. Haha!

Selain tu saya goreng la crab and prawn ball. Yummy! Ahaks! watever!

Ok la. That’s all for today peeps! Haha!

* ni la hasilnya *

* resepi dari google tapi tak dapat nak follow *

* seafood ball - prawn + crab cuttlefish ball *

* baru masak sikit dah banyak dishes nak di cuci *

wink wink**

0 Cutiest comments!:

Post a Comment